- Login of registreer om te kunnen reageren
Door Vincent Alders op 16 december 2015 om 18:51
Kinderen maken op een paneel bouwwerken van karton (bijv. beschilderde kartonnen dozen). Ze bedenken daar een verhaal bij, schilderen decors, knippen poppetjes uit, zoeken muziekjes erbij, repeteren. Zo ontstaan huizen met een verhaal en deze huizen vormen samen een wijk. Van deze wijk worden de verhalen gefilmd en gemonteerd tot een korte film. (Zie vgl. projecten: De Verhalenberg: https://www.youtube.com/watch?v=qOMqDL9x82s en Het Dozenpaleis https://youtu.be/fRsJEPVJF6E ). De stad breidt zich steeds verder uit, doordat steeds een nieuwe groep kinderen er een wijk bijbouwt. Iedere wijk wordt op een gevormd paneel gemaakt. Al die panelen (op tafelhoogte) passen als een puzzel in elkaar, met een ruimte ertussen van ongeveer 40 cm, de straten van de stad, zodat bezoekers door de wijken kunnen lopen. Zo ontstaat er een steeds verder uitdijende stad met totaal verschillende wijken vol van verhalen die te zien zijn op de filmpjes. De verhalen kunnen zich ook afspelen in een paar wijken of de stad als geheel.
De kinderen ontwikkelen hun wijk, de verhalen en de filmpjes onder begeleiding van een workshopleider. De workshops worden gegeven op school. De filmpjes kunnen ook op school worden gemaakt, maar ook, indien nodig, op de locatie van de kinderstad. Workshopleiders met een goed idee en een praktisch uitvoerbaar plan kunnen meedoen: Beeldend kunstenaars, dichters, theatermakers, filmers, architecten, IT ers, muzikanten, dansers, historici, planologen, idealisten, maatschappelijke organisaties. Thema’s kunnen zijn: De Kunsten (beeldend, poëzie, muziek, theater, taal, architectuur), Commercie (reclame, werk, financiering), Bestuur (kinderbestuur, Ruimtelijke ordening), Maatschappelijk (ideale kinderstad , toekomst, ecologie, vrije tijd, participatie maatschappij, verkeer), Zustersteden (wijken gebouwd door kinderen uit een andere Friesche of Europese steden), IT (Smart stad, game, social media).
De Culturele Kinderhoofdstad kan bezocht worden door publiek. Er kan door de straten gewandeld worden, de filmpjes bekeken, misschien een game gespeeld, ideeën geopperd en een tentoonstelling bekeken. Iedere dag wordt vanaf een vast punt en vaste belichting een foto gemaakt zonder publiek, zodat je op een filmpje de stad kunt zien veranderen. De ontwikkeling van de stad is te volgen via webcams.
Beginsituatie. Op de grond: De contouren van de Middelzee, De riviertjes de Ee, De Vliet en De Potmarge. En de contouren van de huidige binnenstad, met de belangrijkste waterwegen. Op schragen de eerste wijken, 3 terpen: Oldenhove, Zuiderterp, Noorderterp.
Bestuur. Naast de vaste organisatie van het project, wordt de stad ook bestuurd door een kinderbestuur (verkiezingen, afvaardiging van deelnemende scholen? ), burgemeester, raad, ruimtelijke ordening, etc. De stad blijft zich ontwikkelen. Het kinderbestuur bepaalt of er gerenoveerd moet worden, afgebroken en nieuwbouw, gerestaureerd, algemene voorzieningen, toegangswegen, vorm van nieuwe wijken etc.
Cultuur is als een stad. Een stad, organisch gegroeid vanuit een dorp, huis na huis, wijk na wijk. Af en toe af en toe wordt er ingegrepen, afgebroken, gerenoveerd, en af en toe volgens een visie gepland. En na een tijd is er een unieke dynamische stad.
Hoe zou het zijn als er een nieuw soort stad in record tempo ontstaat. Gebouwd door kinderen, die niet alleen bestaat uit de fysieke bouwwerken, maar ook uit de verhalen die de stad oproept, stad van de verbeelding, stad van de toekomst. Kinderen ontwikkelen onder begeleiding van workshopleiders een stad volgens eigen visie, een nieuw concept. Al doende komen ze in aanraking met alle aspecten van de stad.
Iepen Mienskip. De kracht van dit project moet vooral liggen in de samenwerking met bestaande organisaties en de open instelling: iedereen met een goed idee (inhoudelijk, organisatie, financiering) mag meedoen. Deze organisaties zijn mede eigenaar en verantwoordelijk voor hun deel.
Omdat het project zich over langere jaar tijd ontwikkeld, zijn er veel momenten om te evalueren en bij te sturen.
Inititiatiefnemer van Culturele Kinderhoofdstad is Vincent Alders, theatermaker, theatervormgever, en docent beeldend theater aan de NHL. Hij speelde o.a. bij Fa Tip Top, het Ro theater, Schauspielhaus Erfurt en ontwierp o.a. decors voor De Citadel, theater Rob Heiligers en het Waterhuis Rotterdam en organiseerde samenwerkingsprojecten tussen verschillende kunstdisciplines en bedrijfsleven bij zijn galerie Kunstonderneming Oosterkade. Hij maakt beeldende theatervoorstellingen onder de naam Holle Vaten theater, en ontwikkelt multimediale kunstprojecten in het lager en voortgezet onderwijs. Website http://www.hollevatentheater.nl/
Reacties