Met crowdfunding haal je niet alleen geld op, maar werf je ook fans die jouw idee, project of organisatie steunen. Beiden zijn even belangrijk. Crowdfunding is daarmee een financieringsbron én een vorm van marketing.
Crowdfunding is het werven van geld bij een grote groep mensen via internet. Vroeger moest je met de pet rond om geld op te halen voor een plaatselijk project. Nu kun je via internet veel grotere groepen mensen bereiken, in de eigen woonplaats, maar ook in het hele land of zelfs over de hele wereld.
Crowdfunding levert twee soorten resultaten op:
- Middelen om het project uit te voeren (geld)
- Een groep mensen die het project ondersteunen (fans)
Beide zijn even belangrijk. Natuurlijk, het is fantastisch als je geld binnenhaalt om je idee te verwezenlijken, maar minstens net zo belangrijk is dat je een groep mensen hebt gevonden die jou willen ondersteunen. Zo bekeken is crowdfunding ook een vorm van marketing. Niet alleen laat je aan een grote groep mensen zien wat je doet, je leert meteen hoe je jezelf en het project het beste presenteert. Zo’n groep supporters of fans kun je aan je binden voor de toekomst.
Hoe pak je crowdfunding aan?
Maar welke platforms zijn er? Hoe kies je een platform? En hoe zet je een succesvolle crowdfundingcampagne op? Een overzicht van de spelers, een stappenplan en een toelichting over hoe crowdfunding goed samengaat met andere geldbronnen in de financieringsmix zoals subsidies, cultuurleningen en matchfunding vind je in dit dossier crowdfunding van Cultuur+ondernemen.