Een begroting is een overzichtelijke presentatie wat een project gaat kosten en hoe je dat wilt betalen, een dekkingsplan. Voor een niet-commercieel project zijn de kosten gelijk aan het bedrag van het dekkingsplan.
Een goed dekkingsplan bestaat uit een mix van verschillende inkomstenbronnen. Het is in ieder geval belangrijk om een aantal verschillende financiële stromen te kunnen benutten. Voor jezelf (spreid je kansen), maar ook ter overtuiging van de verschillende geldschieters. De overheden en fondsen huldigen namelijk het motto dat een redelijk deel van de inkomsten ‘uit de markt’ moet worden gehaald. Het ondernemerschap is een belangrijk voorwaarde voor een goed dekkingsplan.
Voorbeelden van ondernemerschap zijn:
- opbrengsten uit kaartverkoop
- donaties door “vrienden van”
- sponsorbijdragen in geld of in natura
- crowdfunding
- catering
- merchandise
Wees creatief met het werven van middelen: crowdfunding is een relatief nieuwe methode, waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Ten eerste haal je geld op voor je project en ten tweede genereer je een hoop aandacht voor het project met de crowdfungingscampagne.
Crowdfunding
Met Crowdfunding realiseer je met vele kleine, veelal particuliere, donaties een groot bedrag om een project te realiseren. Crowdfunding is een vorm van sponsoring door particulieren, omdat er een tegenprestatie mee gemoeid is.
Crowdfunding heeft, naast het opgehaalde geld, nog een ander belangrijk voordeel: het werkt ook als marketingtool. Het is namelijk een prachtige aanleiding om heel continu heel actief te zijn op je social media en op je website. (‘De stand is nu 75%. Wie helpt ons met de laatste loodjes?’)
De intensiteit van zo’n crowdfunding campagne moet je niet onderschatten. Daarom wordt het vooral ingezet door cultuurmakers die vaker een project organiseren. Je kunt namelijk goed doorbouwen op de marketing van het vorige project.
Een succesvolle crowdfunding campagne betekent bovendien dat men enthousiast is over het project en dat het leeft in de omgeving. Er zijn verschillende online platforms waar een crowdfundingcampagne kan worden opgezet. Ze hebben allemaal een eigen doel (bv kunst, buurtproject, film) en verschillende voorwaarden.