Het crowdfundingsplatform voordekunst heeft 2016 met een nieuw record afgesloten. Het afgelopen jaar werd € 4.265.560 gedoneerd. Dit is een stijging van maar liefst 20% ten opzichte van 2015. Ruim 50.000 donateurs hebben bijgedragen en 778 campagnes werden afgerond in 2016. Het slagingspercentage was ruim 79% waarmee voordekunst een van de meest succesvolle Nederlandse platforms voor crowdfunding in de culturele en creatieve sector is.
Op 4 november 2010 lanceerde voordekunst.nl als eerste Nederlandse crowdfunding platform. Inmiddels hebben er ruim 2.800 campagnes op de website gestaan en is er door 130.000 donateurs bijgedragen. In totaal is er via voordekunst ruim € 13 miljoen bijgedragen voor kunst- en cultuurprojecten, waarvan 30% in 2016.
Doel is om in 2017 verder te groeien en nog meer makers en instellingen te begeleiden bij het voeren van een campagne. De focus komt hierbij te liggen op het duurzaam betrekken van publiek, ook na een campagne. ‘In de kunstsector is relatiebeheer nog weinig ontwikkeld’, aldus Roy Cremers, directeur van voordekunst. ‘Wij zien dat veel makers en instellingen na een succesvolle campagne hun donateurs lijken te vergeten, terwijl zij als betrokken publiek juist een belangrijke meerwaarde vormen van een succesvolle crowdfundingcampagne’. Het doel is om maker te helpen via een donatie te werken aan een duurzame relatie.