2864
Reageren
Zoekvraag: 
Financiering en steunbetuigingen
Land art project LWD2018
16 juni 2018
Projectomschrijving: 

Het landartproject Wettermerk, is een grote, archaïsche tekening die ca. 16 hectare beslaat. Vanuit overvliegende vliegtuigen kun je het kunstwerk zien liggen want het kunstwerk zal vlak bij Heerenveen, onder de oost-west luchtverkeerslijn worden uitgegraven in het Friese veenweidegebied 'De Lytse Deelen”. Het slotenpatroon dat wordt ontgraven, laat een grote overkoepelende vrouw zien die drie kleinere mensgestaltes beschermend omvat. Wettermerk gaat over mensen, land en water, over verbondenheid, bescherming en respect. Het gaat over onze identiteit, over ons, ons land, onze samenleving.

Eigenaar van de Lytse Deelen ecoboer  Sjoerd Miedema wil zijn grond beschikbaar stellen voor het kunstwerk. Hij wil daarmee zijn opvattingen over ecoboeren en agrarische natuurbeheer uitdragen en zijn bedrijf 'Miedema Natuurlijk Meer Biodiversiteit' als schoolvoorbeeld voor natuur-inclusieve landbouw, veeteelt en duurzaam veenweide-beheer, koppelen aan educatiecentra voor de landbouw. Hij ziet Wettermerk als een logo, als het symbool voor de mentaliteit die ten grondslag ligt aan duurzaam boeren.

Tot nog toe heeft het geen moeite gekost om sympathie en medewerking te krijgen voor het idee. De organisaties van Leeuwarden Friesland 2018 zijn enthousiast over het plan. De Friese natuur- en milieuorganisaties denken en werken mee om het project van de grond te krijgen. De Friese media dragen bij aan het vinden van draagvlak voor het project met publicaties over Wettermerk, afgelopen voorjaar en opnieuw op 22 augustus jl.

Johan van de Gronden, voormalig directeur WNF, noemt Wettermerk een pracht project en heeft inmiddels in het comité van aanbeveling zitting genomen. Henk de Vries van It Fryske Gea, (de Friese provinciale vereninging voor natuurbescherming) heeft het project omarmd en is adviseur voor WETTEREMERK. Ook Oeds Bijlsma directeur van it Wetterskip maakt inmiddels deel uit van het comité. Ton Stierhout, voorzitter College van bestuur van het Nordwin College, wil deel uit maken van het comité van aanbeveling en zijn studenten, nog voor de realisatie van het project, als studie-opgave een onderzoek laten doen naar de ecologische waarden van het project, mits de bevolking en de gemeente achter het project staan. Gedeputeerde Johannes Kramer, noemt Wettermerk een interessant initiatief

Bij it Wetterskip loopt momenteel een onderzoek of Wettermerk, in te passen is in hun wateropgaven. Het was de onderzoeker van it Wetterskip die de oorspronkelijke titel 'WATERMERK' omdoopte naar het Friese woord 'WETTERMERK waarmee hij het als een Fries project adopteerde.

Het project is in de fase gekomen, waarin de realisatie van het plan afhangt van de kracht van de Mienskip. Voor Financiering willen we ondermeer een beroep doen op provinciale en landelijke fonsen m.b.t. cultuur, duurzame landbouw, waterbeheer, natuurbeheer, groen onderwijs e.d.  Wettermerk en het agrarisch natuurgebied. De Lytse Deelen passen overal wel zo'n beetje in maar net niet precies en dat is een probleem. Bundeling van krachten van de verschillende afdelingen van de provincie, van Friese organisaties, Friese bedrijven maar vooral van Friese  burgers zal voor dit iconisch natuur-cultuurproject het nodige draagvlak kunnen bieden

Een liminaal gebied als het land van Miedema, dat net buiten alle regelingen valt en waar dus weinig externe krachten op staan, is bij uitstek geschikt als voedingsbodem om dit Iepen mienskip-icoon voor Friesland 2018, tot ontwikkeling te laten komen.

Wij willen met ons project een impuls geven voor een duurzamere wereld en bijdragen aan het succes van de Culturele Hoofdstad.

 

Crowdfunding: 

Om de Friezen te mobiliseren rond Wettermerk hebben we een publieksactie in de grondverf staan.

Binnenkort beginnen wij aan een crowdfundingsactie. Wanneer precies, zullen we publiceren op deze pagina. Wellicht wordt ook besloten het op de nieuwspagina van deze site te zetten. Hopelijk mogen wij voor publicatie over onze crowdfundingsactie ook weer vertrouwen op de Friese media die al een paar keer eerder over Wettermerk schreven.

Tevens zullen we binnenkort op verschillende platforms presentaties over Wettermerk geven. Uitnodigingen daarvoor zullen hier worden gepubliceerd.

In het kader van  de publieksacties heeft Janna van der Meer, schrijfster-dichter en vrouw van Sjoerd Miedema een stuk geschreven waarin zij uitlegt waarom Sjoerd en zij Wettermerk graag op hun land willen realiseren.

Hier is het artikel:

CARINE ZOCHT EEN BOER

Of: waarom Wettermerk er moet komen

Voorjaar 2015, Carine van Steen, kunstenares zoekt een weiland om haar kunstwerk in uit te graven. En een boer die zo gek is hier zijn land aan op te offeren natuurlijk. Ze heeft een slotenpatroon getekend dat een grote overkoepelende vrouw laat zien, die drie kleinere mensengestaltes beschermend omvat. De tekening fascineert, hij doet denken aan Egyptische hiëroglyfen, maar ook aan hedendaagse graffiti. Het is landschapskunst,’ zegt Carine, ‘en ik heb 16 hectare nodig. Vanuit een overvliegende jumbojet moet je het kunnen zien.

Wij hebben een biologische melkveehouderij en het veenweidegebied waar het kunstwerk zou moeten komen, is onze trots: we hebben er het waterpeil verhoogd en strooien er geen kunstmest meer, alleen ruige mest. Aan gifspuiten doen we natuurlijk ook niet. Het resultaat is dat je er in de lente tot aan je knieën door de bloemen waadt en je vogels hoort fluiten en tierelieren dat het een lust is. We noemen het De Lytse Deelen, maar ook wel eens liefkozend: Het beloofde Land.

Het is een natuurgebied waar we geen subsidie voor ontvangen. Om toch enige compensatie te krijgen, hebben we het crowdfunding-project Adopteer een Are opgezet. Vele burgers helpen ons dit mooie gebied zo mooi te houden. Ze ‘adopteren’ een stukje weiland voor €12,50 per are per jaar en in ruil daarvoor worden ze ieder jaar uitgenodigd voor een gruttosafari. Het is geweldig om mensen te zien glunderen als ze het gezang van de veldleeuwerik horen. ‘Zo klonk de zomer vroeger,’ verzuchten ze dan.

Het belangrijkste wat crowdfunding oplevert is betrokkenheid en dat is wat we vooral nodig hebben, want er is weinig contact tussen boeren en niet-boeren. Soms lijken het wel twee kampen te zijn die tegenover elkaar staan en dat is niet goed. Want natuurlijk hebben de voedselproducenten en de voedselconsumenten met elkaar te maken. Het Nederlandse landschap wordt voor het overgrote deel door boeren bewerkt en gevormd. Grond is duur en boeren moeten betalen voor hun weilanden, maar in Europa krijgt landbouw zoveel subsidie, dat je gerust kunt stellen dat ieder burger hier bijdraagt aan de kosten van ons landschap.

Zo drukken wij met zijn allen ons stempel op het landschap. En daar gaat dit landschapskunstwerk over: het is een stempel, een merkteken. ‘Watermerk’ noemt Carine het. Het past perfect bij De Lytse Deelen, ons beloofde land, een gebied vol natuurschoon en vredig grazend jongvee. Maar nauwelijks een eeuw geleden ploeterden hier nog honderden veenarbeiders in de turf, waardoor ons veenweidelandschap met al z'n sloten en petgaten ontstond . Het slotenpatroon van de tekening sluit hier perfect op aan.

Wij worden dus steeds enthousiaster: het water maakt het gebied nog aantrekkelijker voor mens en natuur, we zouden er (buiten het broedseizoen) culturele manifestaties kunnen houden. Bovendien ligt het gebied midden in Friesland. Wat zou het mooi zijn als je vanuit de lucht kon zien waar wij Friezen voor staan: onze verbondenheid met de natuur, het water en met elkaar. Een ‘Wettermerk’ voor wie wij zijn!

En dan in de zomer bootje varen door lijf, benen en armen van de mensfiguren en zwemmen in de moederbuik en ... in de winter op de ondiepe slootjes schaatsen met het hele gezin. Op die manieren worden we zelf deel van het kunstwerk dat naast alle andere betekenislagen ook gewoon gaat over de hechte gemeenschap van het gezin en over mannen die van hun vrouw houden.

Boeren zijn misschien wel de ultieme schakel tussen natuur en cultuur. Wij brengen land in cultuur voor onszelf en de maatschappij. Misschien is het helemaal niet zo raar als juist wij een project als dit omarmen. We waren al bezig met het verbinden van boeren en burgers. De Lytse Deelen is er de gedroomde plek voor. Maar er is natuurlijk één heel groot probleem. Een boer gaat niet zomaar best land onder water zetten. Je wilt een duurzame bedrijfsvoering. Daarom zijn we, samen met de kunstenares, aan het rekenen geslagen. En daarom proberen we behalve met overheidsinstellingen nu contact met u en het bedrijfsleven te maken. Als iedereen iets bijdraagt aan dit kunstwerk, als alle Friezen hieraan meewerken, dan kunnen we vanuit verbondenheid en respect dit beeld neerzetten, of eigenlijk: uitgraven. Daarmee laten we zien wie we zijn. En als we dat helder hebben, kunnen we ook gemakkelijker worden wie we willen zijn: een iepen mienskip in harmonie met de natuur. Dit Wettermerk staat dan immers niet alleen in De Lytse Deelen gegrift, maar ook in onze hoofden en harten.

Carine heeft haar boer gevonden. Nu zijn wij op zoek naar u. Doet u mee?

Janna van der Meer en Sjoerd Miedema

www.meermiedemanatuurlijk.nl

www.groentjeopdeboerderij.blogspot.nl

 

 

 

 

Onderbouwing van je project: 

Het ontwerp, als ingreep in het landschap, is bedoeld ter versterking van en in overeenstemming met de eigen karakteristiek van het Friese landschap

Behalve de fysiek ruimtelijke functie is ook de sociale maatschappelijke functie belangrijk. Als kunstenaar wil ik reageren op onze samenleving, wil ik meedenken en mee vormgeven aan de toekomst van onze wereld. Het streven in mijn werk was en is, om behalve uitdrukking en vorm te geven aan harmonie tussen Natuur en Cultuur ook andere daartoe te inspireren.

Het ontwerp Wettermerk gaat in gelaagdheid over ons, over samenleven, mensen, land en water. Over verbondenheid, bescherming en respect en over Iepen Mienskip, waarbij ook degene die alles vanuit een ander perspectief bekijkt en de boel op zijn kop zet, erbij hoort. Tevens is het een universeel verhaal dat gaat over de mensheid in samenhang tot de natuur, de aarde en de onderlinge verbondenheid van dat alles. Naast al die betekenislagen gaat het ook gewoon over de de hechte gemeenschap van het gezin en over mannen die van hun vrouw houden.

Met het agrarisch natuurgebied De Lytse Deelen als locatie voor het kunstwerk en door de samenwerking met een ecoboer, wordt de impact van de sociaalculturele boodschap van Watermerk enorm versterkt. Het kunstwerk krijgt daardoor de functie van katalysator tussen de samenleving van mensen en de natuur, met natuurbeleving en meer milieubesef tot gevolg.  Nog sterker wordt Wettermerk daarmee tot symbool voor het in harmonie samenleven, zowel met elkaar als met de natuur. Zo kan het een baken, inspiratiebron en drijvende kracht worden achter eco-educatie en hervorming naar duurzame landbouw.

Achtergrond van de cultuurmakers: 

Carine van Steen: Beeldend kunstenaar

VAN BEELDHOUWKUNST NAAR LANDART 2003 -2016

Curriculum Vitae

geboren 16 maart 1948 te 's Hertogenbosch

 

OPLEIDING

1973 – 1976 Stadsacademie Maastricht, beeldhouwen

1980 – 1982 Rietveld academie Amsterdam, beeldhouwen

 

1982 – 2004 KUNSTENAAR EN ONDERNEMER

Behalve beeldhouwer was ik de initiatiefnemer en ontwikkelaar van drie kunstorganisaties. (Stichting Amsterdams Beeldhouwers Kollektief (ABK), Stichting 'De Amsteltuin' buitengalerie voor beeldhouwkunst en Kunst in Memoriam een eenmansbedrijf)

Mijn beeldend werk en mijn werk als ondernemer in de kunst zijn onafscheidelijk met elkaar verweven. Voor mijn artistieke ontwikkeling waren beiden even belangrijk. Hoofdthema In mijn beeldend werk is harmonie tussen natuur en cultuur. Ook de drie door mij opgezette kunst-organisaties hadden tot doel kunst in harmonie met de natuur te promoten.

Door het opzetten en ontwikkelen van deze organisaties en de daarbij behorende exposities, verschoof mijn belangstelling van het object naar de ruimte eromheen en ontwikkelde mijn werk zich meer en meer richting landart en omgevingskunst. Het ontwerpen en aanleggen van de Amsteltuin buitengalerie voor beeldhouwkunst, was voor deze ontwikkeling van groot belang. In 2002 sloot de buitengalerie, nood- gedwongen haar deuren omdat de pacht van de grond niet werd verlengd, In zekere zin was dat een zegen, want de dwingende dynamiek van het bedrijf liet me steeds minder ruimte voor mijn eigen beeldend werk.

Kunst in Memoriam, dat ik als idee al uitgebreid had onderzocht binnen de Amsteltuin formule, schreef ik in als éénmansbedrijf. Met beeldenexposities op de begraafplaats wilde ik beeldhouwkunst promoten om te herdenken. Al snel bleek dat ik qua artistieke visie mijlen ver op de troepen vooruit liep. Wilde ik uit Kunst in Memoriam een inkomen halen, dan zou ik enorme concessies moeten doen aan mijn artistieke visie en dat wilde ik niet.

2003 – 2016 VAN BEELDHOUWKUNST NAAR LANDART

Mijn beeldende gedachten en fantasieën ontwikkelden zich meer en meer richting omgevingskunst en landart. Met het genomineerde ontwerp voor het herdenkings- park en het herdenkingsmonument voor de Vuurwerkramp te Enschede werd mijn koers in die richting bepaald. Met de opdracht van Staatsbosbeeher voor het landartontwerp als begraafplaats van de 21ste eeuw werd die keuze voor landart geconsolideerd.

https://carinevansteen.nl/index-cvs.html

 

 

 

Je projectplan: 
Contactpersoon: 
Carine van Steen
E-mailadres: 
carinevansteen@dds.nl
Telefoon: 
0629006965
Discipline: 
Beeldende kunst
Educatie
Zoekvraag categorie: 
Communicatie
Financiën
Medewerkers
Overig